mommy and daddy!!! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Myrthe Wit - WaarBenJij.nu mommy and daddy!!! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Myrthe Wit - WaarBenJij.nu

mommy and daddy!!!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

14 April 2016 | Ghana, Ada Fua

Long time
Lang niet geschreven maar nu toch weer een goede reden om mijn blog bij te werken. Papa en mama zijn langs geweest! Na lang wachten op het vliegveld(duane) zagen we ze eindelijk. Na ze hebben opgehaald savonds blijven slapen in een hotel im accra en de volgende dag gelijk door naar ada foah ( mijn hometown hier). Aangekomen eerst alle koffers afgegeven bij het hotel en daarna door naar de markt in kasseh. Dit is een onwijs drukke echt Ghaneese markt. Voor mij word deze markt al gewoon omdat ik er iedere week bijna heen ga maar het zijn eigenlijk heel veel indrukken en dus ook heel bijzonder voor papa en mama. Op de markt ook nog naar de mooie stoffenkraam geweest waar ze honderden verschillende prachtige Afrikaanse stoffen hebben, waar je niet uit kan kiezen. Hier heeft mama ook een mooie stof uitgekozen om een jurk van te laten maken. Na de markt door naar mijn stage plek in het zieken huis waar ik 5 dagen in de week kom. Dit ziekenhuis is nu voor mij normaal geworden maar toen ik er met mijn ouders doorheen liep besefte ik me weer goed hoe het er eigenlijk uit ziet. Ze hebben alles in het ziekenhuis goed personeel en alle benodigde materiaal is aanwezig alleen het is er onwijs vies, oud, het stinkt er en het is onhygiënisch. Na dit bezoekje en mijn collega fysiotherapeuten ontmoeten weer terug naar ada foah en naar het strand swaggah beach. Een plek waar ik ook regelmatig kom om uit te rusten uit te waaien en te ontspannen. Hierna door naar het restaurant waar we heerlijke tilapia met ik banku en mijn ouders frietjes hebben gegeten.
Woensdag hebben we met Ashley dashmond en Renee afgesproken. Papa en mama hebben en tas vol met school spullen en spelletjes mee genomen en doe gaan we brengen naar een school in de buurt. Deze school is nog geen jaar en een maand geleden hadden de kleuters nog geen dak boven hun hoofd. Nu is er wel een dak maar is er nog steeds erg weinig. Geen vloer en bijna geen schoolspullen en slechte bankjes om op te zitten. Op deze school waren ze onwijs blij met de tas vol spullen. Ook hadden we een aantal Ballonnen mee genomen en uitgedeeld een plezier dat de kinderen er mee hadden het was echt even een klein feestje en geweldig om een lach op die gezichten te zien.
Na deze ochtend zijn we smiddags maar Maranatha gegaan om lekker te lunchen en te ontspannen. Dit is een prachtig plekje strand niet ver van mijn huis. Vaak gaan we hier ook met de meiden naartoe om te ontspannen en op zaterdag avond word er een kampvuur gemaakt waar omheen word gedanst een heerlijke plek waar je ook andere mensen kan ontmoeten.
Donderdag weer vroeg op want we gaan reizen met de auto naar de volta regio. Hier eerst doorgereden naar de wli watervallen. Dit is een prachtige waterval in de bergen waar en korte wandeltocht door een mooi gebied voor nodig is. Je komt in deze regio gelijk in een echt ander gebied wat veel groener en bergachtiger is. De volgende dag door naar de hoogste berg van ghana (afadjato). Een flink stijle wandeling bijna recht omhoog de berg op het was een klim van ongeveer een uur maar het was het zeker waard want je word beloond met een geweldig uitzicht. Na flink zweten op de berg even omkleden en door naar de mokey centre (taffio Tommy). Dit is een bos waar de mona monkeys dicht bij de communitie in vrijheid leven. Deze aapjes hebben we mogen voeren met bananen die ze zo uit je arm aten.
Na deze trip weer terug naar ada om even uit te rusten en weer lekkere tilapia te eten.
Zaterdag zijn we door gegaan naar kokrobite het strand waar ik laatst over schreef met de heerlijke omspannen en realexte sfeer. Hier heb ik met mama nog op de reggae muziek gedanst en hebben we een heerlijke echte Italiaanse pizza gegeten bij de Gardens waar we ook sliepen. Zondag lekker souvenir winkels afgezocht en lekker aan hey strand want gedronken en gelegen aan het zwembad. Maandag heb ik samen met papa gesurfd. Ja je leest het goed met mijn vader gesurft in de zee. Ik had al een keertje eerder gedaan en vond het weer zo leuk als de vorige keer wat gaaf als je op die plank kan blijven staan. Jammer genoeg was dit wel alweer de laatste dag samen met mijn ouders en heb ik savonds samen met jet onze ouders weer uit mogen zwaaien.

Dinsdag middag weer terug naar stage waar hier het "normale" leven weer is begonnen. Vandaag zijn we voor het eerst naar de communities geweest waar we de mensen om hun kennis hebben gevraag voor ons onderzoek en de mensen kennis (educatie) hebben gegeven over ons onderwerp. Wij gaan de mensen kennis mee geven over cva/stroke (hersenbloeding/herseninfarct) wat de oorzaken en gevolgen ervan zijn en wat een fysiotherapeut voor ze kan betekenen. Vandaag was de eerste keer en het is super gegaan alles is vertaald door een man die de lokale taal kent en de taal van de bevolking. Daarnaast hebben we een poster mee gegeven zodat ze de kennis zelf ook weer konden verspreiden en het ook duidelijker is voor de mensen met de plaatjes.
Voortaan gaan we iedere donderdag mee naar communities om zo educaties te geven aan de lokale bevolking.


Openo (dankjewel) voor het lezen

  • 15 April 2016 - 21:03

    Oma:

    Lieve Myrthe leuk om ook van jou het verslag van de week,
    samen met papa en mama te lezen, mama had ons er al veel van verteld en is super enthousiast en zeker ook trots op jou. De helft zit er al weer op voor je wat gaat de tijd toch snel.
    Nog een mooie en leerzame tijd daar in het verre Ghana XXX Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Ada Fua

Ghana

Stage/minor in ada foah Ghana!

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2016

Kaapkust

31 Mei 2016

2 weekjes nog te gaan!

15 Mei 2016

Holiday

28 April 2016

Eerste educaties en keizersnee

14 April 2016

mommy and daddy!!!
Myrthe

Studente fysiotherapie die 4,5 stage gaat lopen voor haar minor in Ghana (ada foah)

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 6050

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Ghana

Landen bezocht: